31 stycznia 2018 uczestniczyłem na pierwszym z cyklu szkoleniu poświęconym specjalistycznym zagadnieniom związanym z motocyklowymi zawieszeniami. To szkolenie sponiewierało moją zdolność przyswajania wiedzy
Czy wiecie jak wiele czynników zewnętrznych i zjawisk fizycznych występujących w zawieszeniach motocyklowych jest odpowiedzialnych za to, czy Wasz motocykl prowadzi się jak w bajce, lub tragicznie jak w sennym koszmarze (niewykluczone, że nawet nie wiecie o tym, że Wasz motocykl może prowadzić się milion razy lepiej, przyjemniej i łatwiej niczym latający dywan Aladyna )? Czy wiecie jak prawidłowo zamontować koło w motocyklu? Wydaje się Wam to banałem? Co to za problem nasmarować i wsadzić ośkę, skręcić śrubki i wio! Nie, nie, mylicie się, to nie takie oczywiste!

Temat zawieszeń motocyklowych jaki poruszyliśmy dzięki uprzejmości DEPO Suspension podczas pierwszego dnia szkolenia pokazał, jak ogromna wiedza jest potrzebna w tej materii. O ile przednie zawieszenia jeszcze nie przysparzają takich problemów dobrze ogarniętemu mechanikowi motocyklowemu, tak tylne zawiasy to majstersztyk mechaniki motocyklowej. Ogrom wiedzy, doświadczenie i mnóstwo specjalistycznego sprzętu jest podstawą niezbędną do tego, aby serwis zawieszeń motocyklowych wykonany był tak jak trzeba, a nie “jakoś tam… na oko”.
Na pierwszej części szkolenia poznaliśmy zjawiska występujące podczas pracy zawieszenia m.in.:
– tarcie
– tłumienie
– zmiany ciśnień
– zmiany temperatury
– gęstości oleju
– przemiany fazowe i wynikające z nich zjawisko kawitacji
– przepływy turbulentne i laminarne
– budowę
– itd…

Generalnie to dopiero LIŹNIĘCIE wierzchołka góry lodowej  które uświadomiło nam jak rozległy jest to temat i sama wymiana uszczelniaczy, oleju, pomiar SAG-ów czy taki, mogło by się wydawać banał jak WŁAŚCIWY montaż przedniego koła, które to zapewne 99% z nas mechaników i użytkowników motocykli robi NIEWŁAŚCIWIE to może promil tego, co robi się z zawieszeniami. Mi szczena opadła i wzbudziła fascynację tematem.

Zawieszenia to chyba najbardziej złożony mechanizm w motocyklu pod względem zjawisk i elementów odpowiedzialnych za jego prawidłową pracę, nie wiem czy nie przewyższający złożoność i zjawiska pracy silnika, zatem nauka pewnie potrwa… dobrych parę lat  

Author

2 comments

Pozostaw odpowiedź Sklep Sw-Motech Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *